May 21st

21. mai: Next stop Kenya

21. mai: Next stop Kenya

Transport etappe. Dagens mål var grensebyen Moyale som ligger mellom Etiopia og Kenya. En transportetappe på ca. 50 mil, halvparten på dårlige veier og halvparten på asfalt.

Som vanlig var vi tidlig oppe, brukte litt tid på å blogge om morningen. Traff også et lokalt fortball lag som vi sponset med fotballen vår vi har hatt med oss fra Norge. Det de hadde i dag var sammenrullende tøyrester som de brukte som fotball. Stor glede for oss å kunne bidra med skikkelig fotball til dette laget.

Fra Arba Minch gikk turen tilbake til Konso, der guiden vår ble sluppet av. OK å være 3 i bilen igjen. I utgangspunktet er vi ikke rigget for mer en 3 personer, men kan ha med 4 hvis det er strengt nødvendig. Men da blir det svært trangt for lange nordmenn på 190 cm.

Målet for dagens etappe er 50 mil til landsbyen Moyale som ligger på grensen til Kenya. Vi hadde blitt informert om at grensen stengte kl. 18.00 så vi hadde dårlig tid. Etter Konso kjørte vi til Yavello, passerte stedet vi hadde campet 3 dager tidligere, smatt inn på hovedveien og satte kursen mot grensen. Veien fra Yavello var OK med hovedsakelig asfalt.

I forhold til tidligere kjøreturen i Etiopia var det relativt mindre med både mennesker og dyr langs veien. Men det dukket tilstadighet opp hunder, okser, kuer, kameler og andre smådyr.

Landskapet var relativt flatt med utrolig mange høye rødbrune søyler langs veien. Vi hadde fått høre fra guiden vår at dette var termitter, eller maur som bygget disse. Noen av dem kunne være opp til 4 meter høye og stod som stolper utover i landskapet.

Det var viktig for oss å komme til grensen seneste ved 17 tiden da vi skulle komme oss ut av Etiopia (emigration og customs) og inn igjen i Kenya før grenseovergangen stengte.

Vi kom oss ut av Etiopia i løpet av 30 minutter, og kom oss over på den Kenyanske siden. Der fikk vi kjapt ordnet visum (25 dollar pr. pers, og ingenting for bilen), og både imigration og customs gikk kjapt.

Det var viktig for oss å få ordnet alle papirer i løpet av dagen både på Etiopisk side og Kenyansk side, slik at vi dagen etter kunne sette oss i bilen grytidlig i Kenya og kjøre mot Isiolo. Grunnen til at vi ønsket å starte tidlig er fordi morgendagens distanse er lang og hard og vi ville starte så tidlig som mulig med å kjøre.

Det er heller ikke å anbefale å overnatte mellom grensen og Isolio på grunn av banditter i området. Veien er også beskrevet som den tøffeste på hele turen, eller som Carlos, (Kaptein Sabeltann fra Portugal) som ligger 2 dager foran oss utrykte det på telefonen: ”560 km with pure hell”. Etter vår opplevelse i sør-Etiopia tok vi relativt lett på dette, da vi følte oss som fullbefarne off-roadere og stort sett verre en det var i Etiopia kunne vi ikke forestille oss. Det skulle vise seg at vi tok 100% feil!

Comments